Nye sko, basert på funn fra York

• 27.06.2014 - 20:30

Jeg har lenge hatt behov for nye sko. Da de jeg har hatt til nå omtrent går i oppløsning bare jeg ser på dem, ja, da var det virkelig på høy tid å skaffe seg nye sko. Under Trondheim vikingmarked var jeg egentlig ikke på utkikk, men da jeg den siste dagen plutselig fikk øye på ett par fine, små skinnsko, så måtte jeg jo prøve dem, sånn i tilfelle de skulle passe. Og det gjorde de. Han som hadde laget dem var ikke selv på markedet. Det visste seg å være ett funn fra York, og det er interessant.

Bildet og informasjon er hentet fra www.yorkmuseumstrust.org.uk og www.historyofyork.org.uk.

Slik ser originalskoen ut. Den/de ble funnet i Coney Street i York, og ble antageligvis laget mellom år 866 og år 1066. York Museums Trust kategoriserer dem som "Anglo-Scandinavian" - altså anglo-skandinavisk. Det vil si den perioden i Yorks historie mellom Erik Blodøks død i 954 og normannernes invasjon i 1068. I denne perioden ble York styrt av en engelsk konge, men var fortsatt sterkt påvirket av den kulturen som vikingene hadde tatt med seg over sjøen.

Jeg syns mine sko er ganske lik originalen. Selvfølgelig er det en del småting som er annerledes. Blant annet er flappen litt større og rundere i formen på min, og sømmen over vristen er litt lengre ned på vristen enn på den originale, og så er hempen på siden, hvor man putter inn lærknuten, lengre på den originale. Disse små forskjelligene gjør meg ingenting, for skoen er gjenkjennbar og så lik som kan sies å være "innafor". Dessuten "lyver" bildene litt. De er mer like i virkeligheten.

Nærbilde av det de på engelsk kaller en "toggle" - og det jeg velger å kalle en lærknute.

Da jeg kjøpte skoene satt denne lærknuten motsatt vei i forhold til slik som du ser på bildet over (den biten som stikker ut under flappen, var på oversiden av flappen). Jeg følte at den satt litt dårlig da jeg gikk med dem. Det vil si, den løsnet lett når jeg gikk. Jeg tenkte ikke noe over dette før jeg begynte å se på bilder av den originale skoen. Da oppdaget jeg at den rett og slett var satt i feil vei. Jeg snudde den, og da føles det som om den sitter bedre fast i skoen.

Så fornøyd da...

Cathrine + meg = photoshoot i Djupvika.

• 23.06.2014 - 22:42

Jeg og Cathrine hadde en liten photoshoot i Djupvika. Cathrine hadde akkurat fått gjort ferdig de nye klærne sine, som forøvrig ble kjempefine! Vakre, vakre kvinne!

Trondheim vikingmarked, 2014

• 23.06.2014 - 21:39

Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne... Nok ett marked er over i Djupvika. Været var ikke helt med oss før på søndagen, men det har vært en opplevelse allikevel. Vikinger fra Norge, Sverige, Danmark, Island, Nederland, Tyskland, Sveits, Litauen, Polen og England (jeg har sikkert glemt noen land også) var med oss og skapte en flott helg.

Silja hadde pileflettingskurs under markedet. Kurvene hennes er fantastisk flotte.

Mari sine såper. De lukter fantastisk.

Brit Elins vakre brikkebånd.

Vi hadde steinhugger Harald Juul på besøk. Han lagde en runestein for Trondheim vikinglag.

Så var det på tide med moteshow viking style. Hvordan var mote for 1000 år siden, spør du? Nå skal du få se.

Scot King i sitt super awesome antrekk.

Det studeres...

Ruud i sin 9...100-kilos... ringbrynje...

Hilde med sin Köstrup-tolkning

Birka.

Dennis.

Slavisk / litauisk

Rickard er inspirert av Bayeux-teppet.

Slik ble Trondheim vikinglags runestein. Trondheim vikinglag raisti stain ...

Tusen takk for i år.

Leikvin vikingmarked, 2014

• 14.06.2014 - 21:41

I slutten av mai dro jeg til Leikvin sammen med en del andre fra Trondheim vikinglag. Det var første gangen jeg var på Leikvin. Vi snakket mye om naturen på veien ned mot Leikvin så det blir naturlig å ha med masse naturbilder i dette innlegget. Naturen er jo helt fantastisk i Møre- og Romsdalsfylkene.

Vi kom frem ganske sent på kvelden, og det hastet med å få opp telt og slikt. Dermed ble det ikke mye tid til å se seg rundt, men dette var det som møttes oss da solen tittet frem igjen dagen etter at vi kom frem til markedet.

Trondheim vikinglag kom mannsterke. Kent Ivan og Johannes viste frem steinhugging.

Flinke, fine Helge.

Denne gjengen spilte for oss under markedet. Livått gjæng med polakker - Tryzna.

Teltet til Beate og meg, og teltet til Rickard og Even.

(Bilde: Brit Elin Ildhusøy)

Rickard bød på herlige drinker mens vi lagde middag. Det er herlig å være viking.

Vi ventet på at gravhaugvandringen skulle starte.

Det er veldig frodig i området rundt Leikvin. Beate måtte stå ved siden av for å vis hvor utrolig stor denne rhododendron faktsik var. Helt sjuukt.

Det var høy vannstand i elva (langt over normalt, kunne de lokale fortelle), men stien som gikk til gravhaugene hadde heldigvis ikke blitt oversvømt.

Vi var ikke så mange som ble med på gravhaugvandringen, men det var utrolig koselig og lærerrikt. Jarle, guiden og arkeologen, fortalte oss om både nyere og eldre historie. Han tok forøvrig bildet.

(Bilde: Brit Elin Ildhusøy)
Vi hadde pynta oss til gilde. Beate lurer seg unna bilde... tror hun ^^

Så var det klart for gilde. Margit og hennes gode hjelpere stod for fantastisk mat. Det var skikkelig godt.
Tusen takk for oss.

Tonje Årolilja Rogersdatter

Velkommen

Hi and welcome to my blog! My name is Tonje and I am a viking reenactor. In other words, I try to recreate the viking age as close and correct as possible. I make my own historical garments. I convey the daily life of the Viking age together with my viking group, Trondheim vikinglag. We travel all around Europe and visit viking markets. We show cooking and handcraft correct for the viking age period. If you are interested in history, archeology, handcraft of any sorts of food - this is the blog for you! Please feel free to contact me if you have any questions or if you just want to say hi.